Παιχνίδια Καρτών

Τι είναι ένα παιχνίδι με κάρτες ;

Παιχνίδι καρτών λέγεται οποιοδήποτε παιχνίδι χρησιμοποιεί κάρτες ως την κύρια πηγή με την οποία παίζεται το παιχνίδι, είτε είναι απλό είτε πολυσύνθετο. Τα παιχνίδια αυτά έχουν τις κάρτες ως το μοναδικό ή κύριο περιεχόμενο τους. Paul Cézanne, 1895.

Μικρή Ιστορική Αναδρομή

Η παλαιότερη αναφορά που σώζεται για παιχνίδι καρτών στην παγκόσμια ιστορία είναι από την Κίνα του 9ου αιώνα, όταν η Συλλογή των Miscellanea στο Duyang, που γράφτηκε από τον συγγραφέα της δυναστείας Tang, Su E, περιέγραψε την πριγκίπισσα Tongchang (κόρη του αυτοκράτορα Yizong του Tang) να παίζει το « παιχνίδι φύλλων» με μέλη της φυλής Wei το 868. Αυτό το είδος παιχνιδιού μπορεί επίσης να παιχτεί με πλακίδια από ξύλο, πλαστικό, οστό ή παρόμοια υλικά. Τα πιο αξιοσημείωτα παραδείγματα τέτοιων σετ πλακιδίων είναι τα ντόμινο, τα πλακίδια mahjong και τα πλακίδια Rummikub. Δεν είναι σαφές αν ο αυτοκράτορας Muzong του Liao έπαιζε πραγματικά με ντόμινο κάρτες ήδη από το 969. Ο θρύλος χρονολογεί την εφεύρεση των ντόμινο το 1112, και οι πρώτοι γνωστοί κανόνες ντόμινο είναι από τις επόμενες δεκαετίες. Κατά τη δυναστεία των Μινγκ (1368–1644), χαρακτήρες από δημοφιλή μυθιστορήματα όπως το Water Margin εμφανίστηκαν ευρέως στα πρόσωπα των τραπουλόχαρτων.

Τα παιχνίδια καρτών εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στην Ευρώπη το τελευταίο τέταρτο του 14ου αιώνα. Οι πρώτες ευρωπαϊκές αναφορές μιλούν για ένα παιχνίδι Saracen ή Moorish που ονομάζεται naib, και στην πραγματικότητα είναι μια σχεδόν πλήρης αιγυπτιακή τράπουλα Mamluk με 52 φύλλα με ένα ξεχωριστό ανατολίτικο σχεδιασμό, με τα τέσσερα κοστούμια, ξίφη, μπαστούνια πόλο, κύπελλα και νομίσματα και τον βαθμό του βασιλιά, του κυβερνήτη, του δεύτερου κυβερνήτη και τα νούμερα από το ένα έως το δέκα.

Η εξέλιξη των παιχνιδιών με κάρτες ήταν ραγδαία και σε αυτό συνέβαλε η εμπλοκή των μαθηματικών (η θεωρία παιγνίων και οι πιθανότητες είναι δύο κλάδοι των Μαθηματικών που χρησιμοποιούνται κατά κόρο στα παιχνίδια με κάρτες , αφού όπως θα δούμε παρακάτω ο παράγοντας τύχη παίζει σημαντικό ρόλο σε αυτά) στις αυλές των αυτοκρατόρων-βασιλέων , καθώς οι πρώτοι ήθελαν να βγάλουν τα προς το ζην και να αποκτήσουν φήμη ενώ οι δεύτεροι ήθελαν να θεωρούνται ως οι αδιαφιλονίκητοι νικητές και τέτοιων παιχνιδιών.

Βασικό χαρακτηριστικό των παιχνιδιών με κάρτες

Πολλά παιχνίδια που δεν τοποθετούνται γενικά στην οικογένεια παιχνιδιών με κάρτες χρησιμοποιούν στην πραγματικότητα κάρτες για κάποια πτυχή του παιχνιδιού τους.Υπάρχουν αμέτρητα παιχνίδια καρτών, συμπεριλαμβανομένων διάσημων παιχνιδιών (όπως το πόκερ). Ένας μικρός αριθμός παιχνιδιών με κάρτες που παίζονται με κλασσικές τράπουλες, έχουν τυποποιημένους κανόνες με διεθνή τουρνουά, αλλά τα περισσότερα είναι παιχνίδια της παρέας των οποίων οι κανόνες διαφέρουν ανάλογα με την περιοχή, τον πολιτισμό και το άτομο.Τα παιχνίδια που χρησιμοποιούν κάρτες εκμεταλλεύονται το γεγονός ότι τα φύλλα μπορούν να αναγνωριστούν μόνο από τη μία πλευρά, έτσι ώστε κάθε παίκτης να γνωρίζει μόνο τα φύλλα που κατέχει και όχι αυτά που κατέχει ο άλλος. Για το λόγο αυτό, τα παιχνίδια καρτών χαρακτηρίζονται συχνά ως τυχερά παιχνίδια ή παιχνίδια με «ατελείς πληροφορίες». Με αυτό το τρόπο τα παιχνίδια με κάρτες διαφέρουν από τα παιχνίδια στρατηγικής ή παιχνίδια με την «τέλεια πληροφορία», όπως το σκάκι, όπου η τρέχουσα θέση είναι πλήρως ορατή σε όλους τους παίκτες καθ ‘όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού .

Βασικές κατηγορίες

Οι δύο βασικές κατηγορίες που διακρίνουν τα παιχνίδια με κάρτες είναι τα Παιχνίδια Συλλογής Καρτών” (Collectible Card Games – CCGs) και τα αυτόνομα παιχνίδια καρτών (non-CCGs) .

CCGs

Στα “Παιχνίδια Συλλογής Καρτών” Collectible Card Games – CCGs), οι παίκτες που αγοράζουν το παιχνίδι παίρνουν ένα ή περισσότερα βασικά πακέτα καρτών και στην πορεία αγοράζουν επιπλέον κάρτες σε μια προσπάθεια να συνθέσουν μια περισσότερο δυνατή τράπουλα με την οποία παίζουν το παιχνίδι (δημιουργώντας ένα πλεονέκτημα από τους αντιπάλους). Τα πιο γνωστά παιχνίδια αυτής της κατηγορίας είναι το Magic the gathering, το πρώτο παιχνίδι συλλογής καρτών που πρωτοεμφανίστηκε το 1993, το Pokemon, και το Yu-gi-oh!

Ένα συλλεκτικό παιχνίδι καρτών (CCG) ορίζεται γενικά ως ένα παιχνίδι όπου οι παίκτες αποκτούν κάρτες σε μια προσωπική συλλογή από την οποία δημιουργούν προσαρμοσμένες τράπουλες και προκαλούν άλλους παίκτες σε αγώνες. Οι παίκτες ξεκινούν συνήθως αγοράζοντας ένα πακέτο εκκίνησης που είναι έτοιμο να παίξει, αλλά επιπλέον κάρτες λαμβάνονται από τυχαιοποιημένα πακέτα ενίσχυσης, από αγορά συγκεκριμένων καρτών ή με συναλλαγές με άλλους παίκτες. Στόχος των περισσότερων CCGs είναι να νικήσουν τον αντίπαλό τους δημιουργώντας προσαρμοσμένες τράπουλες που παίζουν με συνδυασμούς καρτών. Οι ειδικές αυτές τράπουλες θα προσπαθήσουν να λάβουν υπόψη την τυχαιότητα που δημιουργήθηκε από τον αρχικό σκοπό της τράπουλας, καθώς και τις ενέργειες του αντιπάλου, χρησιμοποιώντας συμπληρωματικά και άλλες καλύτερες και πιο συνεργατικές κάρτες.

Τα CCG είναι συνήθως θεματικά, αντλώντας τα θέματά τους από το χώρο της φαντασίας ή επιστημονικής φαντασίας, βιβλίων , ταινιών , κινούμενων σχεδίων ακόμα και αθλημάτων. Οι κάρτες των CCGs είναι ειδικά σχεδιασμένες ώστε να «υπηρετούν» το θέμα που επιλέχθηκε. Κάθε κάρτα εντός του CCG αντιπροσωπεύει ένα στοιχείο αυτού του θέματος και μπορεί να εμπίπτει σε κατηγορίες όπως πλάσματα, βελτιώσεις, εκδηλώσεις, πόροι , τοποθεσίες και άλλα. Όλες οι κάρτες εντός του CCG έχουν συνήθως την ίδια κοινή οπίσθια όψη, ενώ το μπροστινό μέρος έχει έναν συνδυασμό ζωγραφικής ή εικόνων για να διακοσμήσει την κάρτα μαζί με οδηγίες και κείμενο επεξήγησης για την κάρτα. Τα σετ επέκτασης χρησιμοποιούνται για την επέκταση των CCG, εισάγοντας νέες στρατηγικές παιχνιδιού και αφηγηματικές γνώσεις μέσω νέων καρτών σε πακέτα εκκίνησης και πακέτα επέκτασης.

Aυτόνομα παιχνίδια καρτών

Τα αυτόνομα παιχνίδια καρτών, είναι τα παιχνίδια στα οπόια όλες οι κάρτες που περιέχει το παιχνίδι αγοράζονται την στιγμή αγοράς του παιχνιδιού (Tichu). Υποκατηγορία των παραπάνω είναι και προσαρμοσμένα παιχνίδια καρτών που δεν πρέπει να λανθασμένα να θεωρούνται CCG. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν τα παρακάτω.

Παιχνίδια Deck-Building (κατασκευής τράπουλας) – Παιχνίδια όπως το Dominion όπου η κατασκευή της τράπουλας του παίκτη στη μέση του παιχνιδιού είναι το κύριο επίκεντρο. Παιχνίδια κατασκευής τράπουλας προσφέρονται με όλες τις κάρτες που απαιτούνται για να παίξουν και μπορεί να δημιουργηθούν επεκτάσεις με σταθερό περιεχόμενο για να προσθέσουν περισσότερη ποικιλία στο παιχνίδι.

Παιχνίδια καρτών Common-Deck (απλής τράπουλας) – Παιχνίδια όπως το Munchkin όπου οι παίκτες μοιράζονται μία κοινή τράπουλα για να παίξουν , αντί για τη δική τους προσωπική τράπουλα. Κατά συνέπεια, δεν πραγματοποιείται προσαρμογή τράπουλας, και υπάρχει μικρό ενδιαφέρον για τη μεμονωμένη συλλογή των καρτών.

Μη Συλλεκτικά Προσαρμόσιμα Παιχνίδια με Κάρτες – Παιχνίδια όπως το Android: Netrunner όπου κάθε παίκτης επιλέγει μία από τις πολλαπλές προκατασκευασμένες τράπουλες με το παιχνίδι, εξαλείφοντας την τυχαιότητα κατά την απόκτηση των καρτών. Ωστόσο, μετά την αγορά περισσότερων μη τυχαίων πακέτων επέκτασης, οι παίκτες μπορούν να προσαρμόσουν τις τράπουλές τους σύμφωνα με ορισμένους κανόνες κατασκευής, επιτρέποντας πολύ εξερεύνηση των θεμάτων και της μηχανικής του παιχνιδιού.

Παιχνίδια Living Card (LCGs) (ζωντανά παιχνίδια) – όπως το The Lord of the Rings: The Game Card όπου οι παίκτες επιλέγουν από μία τράπουλα που διαθέτει το παιχνίδι ή μέσω επεκτάσεων του, αλλά θα ξεκινήσουν το παιχνίδι χρησιμοποιώντας μόνο ένα υποσύνολο καρτών αυτής της τράπουλας. Καθώς το παιχνίδι προχωρά, ο παίκτης θα προσθέσει, αφαιρέσει και θα ανταλλάξει κάρτες από την επιλεγμένη τράπουλα που δεν παίζεται, που συνήθως αντιπροσωπεύει την ανάπτυξη χαρακτήρων, τα κέρδη του εξοπλισμού ή άλλες “μόνιμες” αλλαγές, εξ ου και ο “ζωντανός” παράγοντας σε αυτά τα παιχνίδια. Τα παιχνίδια LCG δεν χρησιμοποιούν τα τυχαιοποιημένα πακέτα ενίσχυσης όπως τα CCGs και αντ ‘αυτού αγοράζονται σε μία αγορά ή με συγκεκριμένες επεκτάσεις .


Magic: Τhe Gathering

Magic: Τhe Gathering (γνωστό ως Magic ή MTG) είναι ένα συλλεκτικό και ψηφιακό συλλεκτικό παιχνίδι καρτών που δημιουργήθηκε από τον Richard Garfield. Κυκλοφόρησε το 1993 από τους Wizards of the Coast (τώρα θυγατρική της Hasbro), και ήταν το πρώτο παιχνίδι με κάρτες, ενώ σήμερα έχει πάνω από τριάντα πέντε εκατομμύρια παίκτες. Ένας παίκτης στο Magic παίρνει το ρόλο του Planeswalker, κάνει μάχη με άλλους παίκτες ως Planeswalkers ρίχνοντας ξόρκια, χρησιμοποιώντας αντικείμενα και καλεί πλάσματα τα οποία απεικονίζονται σε μεμονωμένες κάρτες που περιέχονται στις τράπουλες των παικτών.

Ένας παίκτης νικά τους αντιπάλους του τυπικά, αλλά όχι πάντα, μηδενίζοντας την αρχική τους ζωή. Μπορεί να αναπαραχθεί σε διάφορες μορφές κανόνων, οι οποίες εμπίπτουν σε δύο κατηγορίες: κατασκευασμένες (constructed) και περιορισμένες (limited). Στις limited μορφές οι εμπλεκόμενοι παίκτες χτίζουν μια τράπουλα από μια ομάδα τυχαίων καρτών με ελάχιστο μέγεθος τράπουλας 40 φύλλων. Στις constructed μορφές, οι παίκτες δημιουργούν τράπουλες από κάρτες που διαθέτουν, συνήθως με τουλάχιστον 60 φύλλα ανά τράπουλα.

Force of Will

Το Force of Will είναι ένα παιχνίδι με κάρτες που δημιουργήθηκε το 2012 στην Ιαπωνία και έκανε την επέκταση του σε όλο τον κόσμο το 2013. Το Force of Will παίζεται με δυο άτομα, αλλά υπάρχουν εκδοχές του παιχνιδιού για περισσοτέρους παίχτες. Το παιχνίδι συνδυάζει mechanics γνωστά από προηγουμένως υπάρχοντα παιχνίδια καρτών όπως το “Magic the Gathering” και το “Hearthstone” μαζί με καινούριους, πρωτοπόρους μηχανισμούς ενώ ταυτόχρονα έχει μεγάλη ευκολία κατανόησης των κανόνων.

Ο κάθε παίχτης έχει την δική του τράπουλα που αποτελείται από 40-60 κάρτες ως main deck, 10-20 κάρτες ως mana deck και μια κάρτα ruler. To main deck αποτελείτε από κάρτες-πλάσματα που ονομάζονται resonators από κάρτες μαγείας που ονομάζονται chants και από κάρτες additions που ενώνονται και αυξάνουν τις δυνάμεις των πλασμάτων, ενώ το mana deck αποτελείτε από τα magic stones που δίνουν το καθένα mana για το κόστος παιξίματος των υπολοίπων καρτών. Ο ρόλος του ruler είναι πολύ σημαντικός καθώς ο καθένας έχει τις δικές του ιδιαιτέρες ιδιότητες στις οποίες βασίζεται όλο το deck. Κάθε κάρτα του παιχνιδιού είναι μοναδική καθώς έχει τις δικές της ιδιότητες και προφανώς μοναδικό artstyle από Ιάπωνες και μη καλλιτέχνες, δίνοντας στις κάρτες την μορφή έργου τέχνης σύγχρονης ιαπωνικής κουλτούρας. Το Force of Will υπόσχεται πολλές ώρες διασκέδασης και παιχνιδιού καθώς συνδυάζει στρατηγική σκέψη και ψυχαγωγία σε ένα μοναδικό και ενδιαφέρον παιχνίδι καρτών!

Γράφει ο Κουκουλάς Στάθης